Welodrom im. Chrisa Hoya w Glasgow jest jednym z największych tego typu obiektów w Europie. Ostatnio odbyły się tam Igrzyska Brytyjskiej Wspólnoty Narodów (Commonwealth Games). Największa na świecie firma oferująca gięcie stali, Barnshaws Metal Bending, wspólnie z Severfield (UK), jedną z czołowych firm zajmujących się konstrukcjami stalowymi w Wielkiej Brytanii, pracowały nad wykonanime konstrukcji dachowej dla tego prestiżowego obiektu.
Cała konstrukcja dachu wsparta jest na dwóch parach specjalnych wiązarów dachowych. Każdy został wykonany ze wzmocnionych dźwigarów skrzynkowych o wymiarach 3.4 [m] x 10 [m] i długości 93 [m]. Cięgna podtrzymujące dolną część wiązarów zostały zagięte przez Branshaws z dwuteowników o długości 23 [m] każdy o masie 9 [T]. Firma Severfield z siedzibą w Lostock określiła strategię umożliwiającą przetransportowanie gotowych konstrukcji o odpowiednich długościach wraz z zagiętymi cięgnami, na plac budowy. Wiązary należało zainstalować w pierwszej kolejności, aby zapewnić samonośność konstrukcji oraz umożliwić przeniesienie obciążeń.
Aby to osiągnąć, Severfield Lostock opracowało specjalne połączenia śrubowe dla połączenia wszystkich czterech wygiętych cięgien z dźwigarem. Połączenia te mogą przenieść wszystkie naprężenia powstałe w cięgnach na skutek montażu i zapewnić łatwy dostęp do najistotniejszych obszarów celem ostatecznego spawania.
Cztery główne części dźwigarów zostały zmontowane na miejscu i podparte rusztowaniem. Wygięte cięgna zostały dostarczone na miejsce budowy w ośmiu kawałkach, a nastepnie ostrożnie zamontowane poniżej dźwigarów. Zostały one następnie zespawane, aby utworzyć 77-mio metrowej długości elementy.
Kiedy wygięte cięgna zostały zespawane, a ich tymczasowe połączenie śrubowe zainstalowane, dźwigary zostały wzniesione do ich ostatecznej pozycji i również połączone za pomocą „latających” złączy śrubowych. Umożliwiły to dwa dźwigi gąsienicowe o nosności 400 [T], każdy uzbrojony w 120 [T] przeciwwagi. Po zmontowaniu dźwigary zostały opuszczone.
Po opuszczeniu, zmontowane cięgna zostały w pełni zespawane. Dopiero po zakończeniu tych finalnych spawów konstrukcja była na tyle wytrzymała, aby przenieść obciążenia wynikające z normalnej eksploatacji.
Dwa główne dźwigary zostały zainstalowane jako pierwsze wraz ze wspierającymi je kolumnami. Umożliwiły one zainstalowanie kolejnych dźwigarów oraz pozostałej części konstrukcji.
Dźwigary oraz cała struktura dachu jest w pełni odsłonięta dla widzów areny. Jest to dodatkową, estetyczną atrakcją Welodromu.
Zdjęcia Welodromu im. Chrisa Hoya można zobaczyć na kanale Flickr Barnshaws.